Антоний, преподобный, Римлянин

Антоний, преподобный, Римлянин 

Преподобный Антоний Римлянин, с видом монастыря. Икона. Великий Новгород, XVI в. (?). Дерево, левкас, темпера, 60х43х7 см (спил). ГИМ
Преподобный Антоний Римлянин, с видом монастыря.
Икона. Великий Новгород, XVI в. (?).
Дерево, левкас, темпера, 60х43х7 см (спил).
ГИМ

Преподобный Антоний Римлянин родился, как сам рассказывал ученику своему, Андрею, в Риме около 1067 г., от богатых православных родителей, преставился 3-го августа 1147 г. По смерти родителей, видя в мире только волнения и раздоры, Антоний роздал свое имущество бедным и принял монашество, поселившись сперва в пустыни, а потом на камне, на берегу моря. По преданию, камень оторвало бурею, и Божиим изволением отшельник приплыл на нем в Новгород в 1106 г. 

Ознакомившись несколько с людьми и языком, Антоний явился к епископу Новгородскому Никите и, рассказав ему, под условием соблюдения тайны, о своем чудесном прибытии, испросил разрешение построить монастырь на том месте, где остановился его камень. Первоначально была заложена деревянная церковь в честь Рождества Богородицы, обнесенная деревянными же стенами. 

На другой год, купив землю у новгородских посадничих детей – Симеона и Прокопия – за 100 руб., Антоний начал строить соборную каменную церковь в честь Рождества Богородицы. Кроме того, он заложил другую церковь в честь Сретения Господня с трапезою. 

Ручка от водосвятной чаши. Вклад князя Ивана Шуйского. Монастырь Антония Римлянина близ Новгорода. Репродукция, конец ХIХ-нач.ХХвв. ГИМВ 1119 г., по свидетельству новгородских летописей, первый храм был освящен, в 1125 году расписан. Фрагменты этой первой росписи сохранились до наших дней, несмотря на то, что собор несколько раз обновляли, а в XIX веке старые фрески за ветхостью были почти полностью сбиты со стен и заменены новой росписью.

До наших дней в монастыре сохранилась каменная церковь Сретения с трапезной палатой. Она была построена в 1533 – 1536 гг.  На сегодняшний день третье по древности здание в Великом Новгороде. 

В 1128 году при освящении Сретенской церкви, Антоний был поставлен во игумена. 

В течение многих столетий Антониев монастырь был заметным духовным и культурным центром Новгородчины. В XII в. здесь трудился Кирик – первый русский математик, создатель «Учения о числах». В 1740 г. стараниями архиепископа Амвросия по указу императрицы Анны Иоановны при монастыре учредили семинарию. В семинарии постепенно сформировалась фундаментальная библиотека, основу которой составляло уникальное собрание книг новгородского архиепископа Феофана Прокоповича.

После Революции в 1918 году семинария была ликвидирована, в 1919 году в ее помещениях открыли Новгородский институт народного образования, позднее педагогический техникум, педагогический, учительский институты. В 1920 году был упразднен и сам монастырь, а собор Рождества Богородицы, как и церковь Сретения, оставались действующими до 1932 года.

Сегодня монастырские постройки входят в состав новгородского музея-заповедника, на территории располагается несколько факультетов НовГУ.

В Западном и Береговом корпусах монастыря работает Центр реставрации монументальной живописи. Уже открыт учебно-научный музей Русской письменной культуры и книжности.

Мощи преподобного Антония Римлянина открыты в 1597 году, 1-го июля; почивают они доныне открыто в Антониевом монастыре, в соборном храме. В первую пятницу после Петрова дня их обносят кругом собора. 

Из некоторых уцелевших вещей, принадлежавших некогда Антонию, видно, что они западного происхождения. Так, например, на мисикийных медных иконах, где изображен Господь Вседержитель и Распятие, есть следующие латинские инициалы: JHS XPS (т. е. Jesus hominum salvator, Xristus Patronus sanctissimus). 

Каменная церковь Сретения с трапезной палатой. Антониев монастырь. Открытка начала XX в.
1. Каменная церковь Сретения с трапезной палатой.
2. Антониев монастырь. Открытка начала XX в.

Вместе с иконами при раке Антония находится каменный крест его, на верхней перекладине которого наведены мозаикою слова: Іс. Хр. 

Две драгоценные чаши преподобного с изображением на них четвероконечных крестов, находятся ныне в Московском Успенском соборе, куда они были переданы царем Иоанном Грозным. 

Из трех служебников Антония, показанных в описи 1636 г. один, хранится теперь в синодальной библиотеке.

Память его отмечается также (в честь обретения мощей) в первую пятницу после празднования Первоверховным апостолам Петру и Павлу (29 июня) и 17 января – в день тезоименитства, когда празднуется память преподобного Антония Великого.

В настоящее время 29 июня (переходящая дата) – в Соборе Новгородских святых и 16 августа.

Первоначальное житие преподобного Антония Римлянина было написано вскоре после его кончины учеником и преемником по игуменству священноиноком Андреем, а обработка жития, сказание об обретении мощей и похвальное слово – пострижеником Антониева монастыря, иноком Нифонтом, в 1598 году (издано в "Православном собеседнике", Казань, 1858, май–июнь). Сохранились духовная и купчая грамоты преподобного Антония, изданные неоднократно. (Последние публикации: Грамоты Великого Новгорода и Пскова. М.–Л., 1949, с. 159–161, N 102, 103; Янин В.Л. Очерки комплексного источниковедения. Средневековый Новгород. М., 1977, с. 58–59).

Житие см. в:

· Память прп. Антония Римлянина, Новгородского чудотворца, иеромонах Макарий Симонопетрский

· Преподобный Антоний Римлянин, Свт. Филарет Черниговский.

Тропари, кондаки, молитвы и величания

Тропарь, глас 4

Ве́тхий Рим, оте́чество твое́, оста́вив,/ на ка́мень, я́ко на ле́гкий кора́бль, возше́л еси́/ и на нем па́че естества́, а́ки безпло́тен, по вода́м ше́ствовал еси́,/ промышле́нием Боже́ственнаго ра́зума направля́емь,/ Вели́каго Нова́гра́да дости́гл еси́/ и, оби́тель в нем сотвори́в,/ те́ло твое́ в ней предложи́л еси́, я́ко дар освяще́н./ Тем мо́лим тя, о́тче Анто́ние:// моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.

Перевод: Древний Рим, отечество твое, оставив, на камень, как на быстрый корабль, ты взошел и на нем превыше законов природы, как бесплотный, по воде ты путешествовал, руководимый промышлением Божественного разума, Великого Новгорода достиг ты и, обитель в нем создав, тело твое в ней предал Богу, как священный дар. Потому молим тебя, отче Антоний, моли Христа Бога, да спасет души наши.

Кондак, глас 8
Ри́мское воспита́ние, Вели́кому же Нову́гра́ду благода́тное процвете́ние,/ мно́гими бо труды́ и по́двиги в нем Бо́гу угоди́л еси́./ Сего́ ра́ди чуде́с дарова́ний от Него́ сподо́бился еси́,/ и те́ло твое́ мно́гими ле́ты соблюде́ нетле́нно./ Мы же, сие́ лобыза́юще, ра́достно от души́ вопие́м ти:// ра́дуйся, о́тче Анто́ние.

Перевод: Воспитанник Рима, в Великом Новгороде же благодатно процветший, ибо многими трудами и подвигами в нем угодил ты Богу. Потому ты удостоился от Него дара чудотворения, и тело твое многие годы сохраняется нетленным. Мы же прикладываясь к нему, радостно от души взываем к тебе: «Радуйся, отче Антоний».

Ин кондак, глас 2
Я́ко звезда́, возсия́л еси́ от Ри́ма,/ и, доше́д Богоспаса́емаго Вели́каго Нова́гра́да,/ ту в нем оби́тель сотвори́л еси́,/ и, це́рковь поста́вив,/ созва́ и́нок мно́жество./ С ни́миже моли́ о нас, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти:// ра́дуйся, преподо́бне о́тче Анто́ние.

Перевод: Как звезда, воссиял ты из Рима, и, дойдя до Богоспасаемого Великого Новгорода, создал в нем обитель, и, построив церковь, созвал множество монахов. С ними же моли о нас, почитающих память твою, да взываем к тебе: «Радуйся, преподобный отче Антоний».

Молитва
Па́стырю предо́брый и наста́вниче наш, преподо́бне о́тче Анто́ние! Ты во пло́ти еще́ сый, Боже́ственным манове́нием управля́емь, ве́тхий Рим оте́чество твое́ и род твой оста́вил еси́, и отту́ду чуде́сным по вода́м на ка́мени, я́ко на ле́гцем корабли́, прише́ствием твои́м се́мо освяти́л еси́ град сей, и в нем храм Бо́жией Ма́тери воздви́гл еси́, труды́ же и по́двиги твои́ми просвети́л еси́ оби́тель твою́, ея́же и основа́ние тобо́ю бысть, умно́жил еси́ в ней ча́да твоя́, о́бразом до́брых дел и уче́нием наставля́яй их; тем и нетле́нием моще́й твои́х и чуде́с сия́нием просла́ви тя Бог, Ему́же безпло́тен со безпло́тными предстоя́ ра́дуешися, и, ра́дуяся, о притека́ющих к чудотво́рней ра́це твое́й, и мо́щи твоя́ усты́ же и се́рдцем лобыза́ющих мо́лишися: ты и ны́не, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Влады́це Христу́, бу́ди моли́твенник и хода́тай о предстоя́щих сих рабе́х твои́х, честно́му твоему́ о́бразу кла́няющихся, и прося́щих от тебе́ ми́лостиваго заступле́ния. Ей мо́лим тя, слуго́ Христо́в и уго́дниче, главы́ и сердца́ на́ша преклоня́юще тебе́; не пре́зри убо́гаго сего́ моле́ния на́шего, но при́зри на ны ми́лостивно, коего́ждо потре́бу исполня́я: боля́щим здра́вие, путеше́ствующим в пути́ благопоспе́шество, пла́вающим ско́рое и безбе́дное пла́вание да́руя: нас от вся́ких бед, внеза́пно находя́щих, сохрани́; да вси твои́ми моли́твами на земли́ богоуго́дно поживе́м, и Небе́снаго Ца́рствия насле́дники бу́дем, досто́йны славосло́вити Всесвяту́ю Тро́ицу, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, в безконе́чные ве́ки. Ами́нь.

Акафист святому преподобному Антонию Римлянину, Новоградскому чудотворцу

Конда́к 1
Избра́нный чудотво́рче и изря́дный уго́дниче Христо́в, ско́рый помо́щниче и моли́твенниче о душа́х на́ших, преподо́бне о́тче Анто́ние, пе́сньми восхваля́ем тя́, засту́пника на́шего. Ты́ же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких на́с бе́д свободи́, любо́вию тебе́ зову́щих:

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

И́кос 1
Ангельски на земли́ пожи́в, богому́дре Анто́ние, по́двигом до́брым подвиза́лся еси́: кре́ст бо на ра́мена взе́м, Влады́це Христу́ после́довал еси́. Ны́не же предстоя́ престо́лу сла́вы, моли́ся о на́с, почита́ющих тя́ и зову́щих тебе́ си́це:

Ра́дуйся, я́ко чистото́ю и святы́нею а́нгелом уподо́бился еси́; ра́дуйся, я́ко посто́м и бде́нием безстра́стия дости́гл еси́.

Ра́дуйся, свети́льниче Боже́ственнаго све́та; ра́дуйся, моли́тв благово́нное кади́ло.

Ра́дуйся, ве́рных нело́жное утвержде́ние; ра́дуйся, неве́рных богому́дренное обличе́ние.

Ра́дуйся, христиа́н благооти́шное приста́нище; ра́дуйся, благоче́стия стено́ необори́мая.

Ра́дуйся, кре́пкое корми́ло Це́ркве Христо́вы; ра́дуйся, непоколеби́мый сто́лпе Правосла́вия.

Ра́дуйся, апо́стольских преда́ний ве́рный блюсти́телю; ра́дуйся, пра́вил седми́ Вселе́нских собо́ров храни́телю.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 2
Ви́дя Госпо́дь Бо́г тве́рдое жела́ние души́ твоея́ сохрани́тися от врежде́ния ве́ры, о́тче на́ш Анто́ние, я́ко но́ваго Авраа́ма, пресе́льника тя́ сотвори́ в земли́ тебе́ еще́ чужде́й, оба́че по ве́ре уже́ ро́дственней. Те́мже мы́, ра́дости испо́лнени, благодари́м Бо́га, ди́вно прославля́ющаго святы́я Своя́, вопию́ще Ему́: Аллилу́ия.

И́кос 2
Ра́зум просвеще́н свы́ше име́яй, все́м се́рдцем возлюби́л еси́ правосла́вную ве́ру. Не терпя́ ви́дети в це́ркви Ри́мстей смуще́ния, и раздо́ры, и мяте́жи ве́лии, восхоте́в оста́вил еси́ оте́чество и ро́д тво́й. Мы́ же, похваля́юще ре́вность твою́ по ве́ре, о́тче Анто́ние, ра́достно взыва́ем ти́:

Ра́дуйся, преподо́бных вели́ких отце́в после́дователю; ра́дуйся, отступле́ний Ри́мских обличи́телю.

Ра́дуйся, безмо́лвия люби́телю; ра́дуйся, пусты́нный на мо́ри и на су́ши жи́телю.

Ра́дуйся, де́нь и но́щь на ка́мени моли́выйся; ра́дуйся, не име́вый ку́щи, ниже́ покро́ва.

Ра́дуйся, пусты́нным зла́ком пита́выйся; ра́дуйся, по́стников похвало́.

Ра́дуйся, наста́вниче богому́дрия; ра́дуйся, мона́шествующих сла́во.

Ра́дуйся, ско́рый к освобожде́нию от мирски́х сете́й споспе́шниче; ра́дуйся, наде́жный хода́таю на́м Ца́рствия небе́снаго.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 3
Си́ла Вы́шняго восхи́ти тя́ от Ри́ма, богому́дре Анто́ние, на ка́мени, я́ко на ле́гцем корабли́, принесе́ тя́ в зе́млю Ру́сскую, иде́же обре́т ти́хое приста́нище, в пусты́ни всели́лся еси́, неле́ностно порабо́тал Христу́, и во мно́зем долготерпе́нии руководи́л еси́ в Ца́рствие Бо́жие духо́вная ча́да твоя́, научи́в и́х еди́неми усты́ и еди́нем се́рдцем пе́ти Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 3
Име́яй в се́рдце свое́м о́гнь любве́ Боже́ственныя, богому́дре о́тче, кре́пко подвиза́лся еси́ проти́ву ко́зней диа́вольских, и победи́тельным ору́жием креста́ Госпо́дня разсека́л еси́ се́ти лука́ваго, я́ко паучи́ну. Те́мже мо́лим тя́, о́тче Анто́ние, помози́ и на́м спасе́ние улучи́ти, да с любо́вию зове́м ти́ такова́я:

Ра́дуйся, ра́бе Бо́жий, благíй и ве́рный; ра́дуйся, сосу́де по́лный небе́сныя благода́ти.

Ра́дуйся, я́ко упова́нием Но́ю уподо́бился еси́; ра́дуйся, я́ко подо́бно Илии́ и Елиссе́ю по бе́здне водно́й на ка́мени ше́ствовал еси́.

Ра́дуйся, учи́телю смире́ния и целому́дрия; ра́дуйся, о́бразе кро́тости и послуша́ния.

Ра́дуйся, пропове́дниче чуде́с Христо́выхъ; ра́дуйся, наста́вниче де́л до́брыхъ.

Ра́дуйся, бесо́вских си́л прогна́ние; ра́дуйся, сто́лпе ве́ры и утвержде́ние.

Ра́дуйся, восприя́вший от Христа́ си́лу и прему́дрость; ра́дуйся, вмести́лище Ду́ха Всесвята́го.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 4
Бу́ри морски́х во́лн не убоя́лся еси́, преподо́бне о́тче Анто́ние, бы́в несе́н на ка́мени с ве́твию в руце́ твое́й: не прии́де к тебе́ ни ско́рбь, ниже́ стра́х, ни и́ная печа́ль ка́я, ни а́лчба, ни жа́жда. Но ве́сь у́м в Бо́зе углуби́в, и Того́ во́ли себе́ вда́в, пребы́л еси́ моля́ся Христу́ Бо́гу и Пречи́стей Его́ Ма́тери, и веселя́ся душе́ю, пе́л еси́ с во́и небе́сными: Аллилу́ия.

И́кос 4
Слы́шавше ди́вное твое́ от ю́га к се́веру прехожде́ние, богоно́сне Анто́ние, я́коже бо Авваку́м в Вавило́н, пренесе́н бы́л еси́ си́лою Бо́жиею в Но́вград, я́ко а́нгела во пло́ти разуме́юще тя́, вопие́м ти́ си́це:

Ра́дуйся, дре́вле бы́вшаго Ри́мския Це́ркви правосла́вия осия́ние; ра́дуйся, Нову́граду благода́тное процвете́ние.

Ра́дуйся, свети́льниче многосве́тлый дарова́ний духо́вныхъ; ра́дуйся, но́щи неве́дения и заблужде́ний разгони́телю.

Ра́дуйся, мглу́ страсте́й хотя́щим отгна́ти посо́бниче; ра́дуйся, по вода́м чуде́сно пла́вание соверши́вый и ры́бныя ловцы́ обличи́вый.

Ра́дуйся, по мо́рю пла́вающих до́брый ко́рмчий; ра́дуйся, по реце́ Во́лхове обурева́емых ти́хое приста́нище.

Ра́дуйся, бе́дствующих помо́щниче; ра́дуйся, утопа́ющих избавле́ние.

Ра́дуйся, блужда́ющих ве́рный наста́вниче; ра́дуйся, и́щущих и́ноческаго жития́ прибе́жище и руководи́телю.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 5
Боготе́чную звезду́ мня́ся зре́ти вы́спрь во о́блацех Пречи́стую Влады́чицу на́шу Богоро́дицу, Преве́чнаго Младе́нца на рука́х держа́щую: бы́в ве́сь в ра́дости духо́вней, преподо́бне Анто́ние, небре́гл еси́ о стра́шном посреде́ во́лн морски́х пла́вании, но а́ки вне́ те́ла сы́й, забы́ себе́ услажда́емый виде́нием Цари́цы Небе́сныя, и от Тоя́ луче́ю не́коею Боже́ственною озаря́емь пе́л еси́ Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 5
Ви́девше тя́, о́тче Анто́ние, Вели́каго Нова́града лю́дие возра́довавшеся ра́достию неизглаго́ланною, нача́ша благогове́йно приходи́ти к тебе́, прося́ще у тебе́ моли́тв и благослове́ния. Ты́ же уве́дев пренесе́нна себе́ во гра́д, цвету́щь правосла́вною ве́рою, подиви́вся всемо́щной си́ле Бо́жией, ка́ко в два́ дни́ и в две́ но́щи толи́кую долготу́ пути́ прейти́ тебе́ устро́и Госпо́дь, возра́довался и возблагодари́л еси́ Его́. Мы́ же, ча́да твоя́, о́крест ра́ки твоея́ предстоя́ще, благодаря́ще Бо́га, любо́вию вопие́м ти́:

Ра́дуйся, я́ко да́ра вели́каго от Бо́га сподо́блен еси́; ра́дуйся, я́ко дре́вним чудесе́м подо́бное на тебе́ соде́яся.

Ра́дуйся, но́вый Илие́, я́ко на ка́мени, а́ки на колесни́це о́гненней, по вода́м ше́ствовал еси́; ра́дуйся, на́ш апо́столе, я́ко на ка́мени, а́ки на о́блацех, несе́н бы́л еси́.

Ра́дуйся, я́ко тобо́ю посети́ и благослови́ Бо́г новопросвеще́нныя лю́ди Нова́града; ра́дуйся, я́ко тобо́ю укрепи́ и́х в правосла́вней ве́ре.

Ра́дуйся, истолкова́телю Ева́нгельскаго уче́ния; ра́дуйся, наста́вниче и на́с, во гресе́х живу́щихъ.

Ра́дуйся, неусы́пный на́ш храни́телю; ра́дуйся, о все́х ве́рный хода́таю.

Ра́дуйся, я́ко твои́м моле́нием от а́да свобожда́емся; ра́дуйся, я́ко твои́м предста́тельством ра́йския жи́зни сподобля́емся.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 6
Слове́с Ева́нгельских, е́же не иска́ти сла́вы от челове́к, ве́рный храни́тель показа́лся еси́, богоблаже́нне Анто́ние, егда́ бо святи́тель Бо́жий Ники́та, уве́дев о тебе́, призва́ к себе́, вопроша́я: «кто́ еси́, отку́ду и ка́ко прише́лъ?» Ты́ ничто́же и́но отвещава́ше, то́чию кла́няяся, глаго́лаше: «прости́ мя́, влады́ко святы́й, гре́шна су́ща челове́ка и стра́нна». Мы́ же, чудя́ся толи́кому смире́нию твоему́, взыва́ем Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 6
Возсия́в от Ри́мския страны́, о́тче на́ш Анто́ние, просвети́л еси́ чу́дным твои́м житие́м зе́млю Новгоро́дскую, в не́йже оби́тель сотвори́л еси́, и хра́м пречу́ден Бо́жией Ма́тери созда́л еси́. Сего́ ра́ди благодаря́ще Отца́ Небе́снаго, да́вшаго тебе́ толикую благода́ть си́лы Своея́, к тебе́, я́ко к те́плому о на́с моли́твеннику, ра́достная воспева́ем та́ко:

Ра́дуйся, а́нгельское житие́ на́м явля́яй; ра́дуйся, стра́сти грехо́вныя укроща́яй.

Ра́дуйся, о́бразе и́стиннаго смире́ния; ра́дуйся, зерца́ло соверше́ннаго терпе́ния.

Ра́дуйся, наста́вниче вели́кий спасе́нию; ра́дуйся, приводя́й гре́шных ко исправле́нию.

Ра́дуйся, изве́стный исполни́телю за́поведей Христо́выхъ; ра́дуйся, ду́ш немощны́х исцеле́ние.

Ра́дуйся, ми́лостыню твори́ти науча́яй; ра́дуйся, ри́зы и бра́шна неиму́щим подава́ти повелева́яй.

Ра́дуйся, пусты́нниче, мирску́ю че́сть и бога́тство возненави́девый; ра́дуйся, по́стниче, от ю́ности Бо́гу послужи́вый.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 7
Хотя́й избра́н до́м Ду́ху Свято́му себе́ сотвори́ти, потща́лся еси́ те́сным и ско́рбным путе́м, веду́щим в жи́знь ве́чную, взе́м на ра́мо свое́ кре́ст Христо́в, ше́ствовати, е́же благода́тию Бо́жиею от ю́ности твоея́ непоро́чно соверши́в, дости́гл еси́ угото́ваннаго тебе́ небе́снаго воздая́ния, и та́мо благода́рственно пое́ши Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 7
Но́вый вои́стинну подви́жник яви́лся еси́ в земле́ Россíйстей, о́тче на́ш Анто́ние. Кто́ изочте́т твоя́ по́стническия по́двиги? Кто́ не подиви́тся вели́кому смире́нию твоему́? Кто́ от челове́к возмо́жет святы́ни твоея́ вели́чие пропове́дати? Вои́стинну с небеси́ пе́снь тебе́ мо́жет бы́ти воспева́ема, а не земли́. Мы́ же, любо́вию возбужда́еми, дерза́ем пе́ти тебе́ си́це:

Ра́дуйся, земны́й а́нгеле и небе́сный челове́че; ра́дуйся, во пло́ти пожи́вый духо́вне, на земли́ небе́сне.

Ра́дуйся, вся́кую доброде́тель де́лы свои́ми изобрази́вый; ра́дуйся, душе́вныма очи́ма вы́ну Го́спода созерца́вый.

Ра́дуйся, пред лице́м Бо́жиим, я́ко сы́н пред Отце́м ходи́вый; ра́дуйся, яко во́ин пред воево́дою, гото́вый вся́ повеле́нная твори́ти.

Ра́дуйся, и́го Христо́во возлюби́вый; ра́дуйся, до́бре ста́до и́ночествующих упра́вивый.

Ра́дуйся, ше́ствовавый от си́лы в си́лу; ра́дуйся, Бо́га в Сио́не узре́вый.

Ра́дуйся, еди́наго Го́спода возлюби́вый; ра́дуйся, очеса́ своя́ вы́ну к Нему́ име́вый.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 8
Стра́нное и пресла́вное чу́до явля́ется, богому́дре о́тче Анто́ние: свяще́ннии сосу́ди и сокро́вище, вда́нное тобо́ю морски́м вода́м в Ри́ме, чуде́сно зде́ вручи́ тебе́ Бо́г, на созида́ние хра́ма Пречи́стыя Богоро́дицы и оби́тели, в не́йже мо́лимся и о твое́м хода́тайстве у Христа́ Бо́га на́шего, ве́рно вопию́ще: Аллилу́ия.

И́кос 8
Ве́сь явля́ешися все́м вои́стинну помо́щник, богоно́сне Анто́ние. Ты́ бо при́сно ца́рствуя со Христо́м, и о на́с, гре́шных, моли́твы к Нему́ возсыла́я, не то́чию припа́дающих к цельбоно́сным моще́м твои́м, но и дале́че отстоя́щих, призыва́ющих же всечестно́е и́мя твое́, предста́тельством твои́м соблюда́еши от вся́каго зла́. Те́мже во умиле́нии зове́м ти́:

Ра́дуйся, прибе́жище на́ше во все́х напа́стехъ; ра́дуйся, ско́рый помо́щниче все́х в беда́х су́щихъ.

Ра́дуйся, цели́телю боле́зней душе́вных вку́пе и теле́сныхъ; ра́дуйся, на неви́димыя враги́ на́ша си́льный побо́рниче.

Ра́дуйся, посети́телю в не́мощи лежа́щихъ; ра́дуйся, уте́шителю все́х скорбя́щихъ.

Ра́дуйся, я́ко тобо́ю престае́т рыда́ние; ра́дуйся, я́ко тобо́ю подае́тся ра́дость.

Ра́дуйся, я́ко Христу́ до́блественно после́довал еси́; ра́дуйся, я́ко сладча́йшему Іису́су до конца́ послужи́л еси́.

Ра́дуйся, я́ко наслажда́ешися лицезре́ния Бо́жия; ра́дуйся, я́ко сподо́бился еси́ зре́ти невече́рний де́нь Ца́рствия Его́.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 9
Вся́кия труды́ и ско́рби до́блественно претерпе́л еси́, о́тче Анто́ние, ше́ствуя по пути́ спасе́ния до масти́тыя ста́рости. На земли́ невеще́ственное житие́ показа́л еси́, и во пло́ти а́ки безпло́тен яви́лся еси́, сего́ ра́ди мно́гих чуде́с творе́ния от Го́спода прие́мь, чи́стою и боголюбе́зною душе́ю твое́ю к небе́сным причте́н еси́ си́лам, и ку́пно с ни́ми пое́ши ны́не Всеси́льному Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 9
Ветíя многовеща́нныя недоуме́ют досто́йно изобрази́ти оби́лия любве́ твоея́, о́тче на́ш Анто́ние, е́юже по вся́ дни́ преиспо́лнен еси́ к ча́дом твои́м о Го́споде: восхоте́в бо и по отше́ствии твое́м, при́сно поуча́ти и́х я́ко живы́й, завеща́л еси́ и́м вся́ потре́бная ко спасе́нию. Сего́ ра́ди из глубины́ серде́ц вопие́м ти́:

Ра́дуйся, благоче́стно тече́ние сконча́вый; ра́дуйся, ве́ру соблюды́й всеце́лу.

Ра́дуйся, ору́жием благоволе́ния Бо́жия венча́нный на земли́; ра́дуйся, венце́м нетле́ния укра́шенный на небеси́.

Ра́дуйся, до́лу вели́чием чуде́с блиста́яй; ра́дуйся, горе́ луча́ми Трисо́лнечнаго Све́та осиява́емый.

Ра́дуйся, я́ко в пресве́тлых ра́йских оби́телех вселя́ешися; ра́дуйся, я́ко лице́м к Лицу́ Боже́ственнаго Све́та причаща́ешися.

Ра́дуйся, я́ко с небе́сных высо́т на мольбы́ на́ша призира́еши; ра́дуйся, я́ко в со́ниях и виде́ниих во бла́го на́м явля́ешися.

Ра́дуйся, я́ко моли́твами твои́ми от ве́чныя сме́рти свобожда́емся; ра́дуйся, я́ко предста́тельством твои́м безконе́чныя жи́зни сподобля́емся.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 10
Спасти́ся хотя́щаго все́м челове́ком и изба́витися от напа́стей, о́тче Анто́ние, ты́ умоли́л еси́ Го́спода и Спаси́теля на́шего, да мимои́дут врази́ от Вели́каго Нова́града и оби́тели твоея́, да не озло́бят поко́ища твоего́ по вся́ дни́, живу́щии же зде́ моли́твами твои́ми просла́вят Всеси́льнаго Бо́га, поюще Ему́: Аллилу́ия.

И́кос 10

Стена́ еси́ ты́ и покро́в все́м челове́ком, к заступле́нию твоему́ прибега́ющим, о́тче Анто́ние. Те́мже и на́м, к тебе́ приходя́щим и прося́щим заступле́ния у Царя́ Небе́снаго, бу́ди стена́ кре́пкая и огражде́ние непреобори́мое, от вся́ких бе́д и напа́стей огражда́я на́с, пою́щих тебе́ си́це:

Ра́дуйся, я́ко мо́щи твоя́ до вре́мене сокры́л еси́ от лицезре́ния; ра́дуйся, я́ко о нетле́нии моще́й твои́х яви́л еси́ благоче́стне и́ноку Ни́фонту.

Ра́дуйся, я́ко моли́твою твое́ю бы́вшия враги́ отгна́л еси́; ра́дуйся, я́ко оби́тель твою́ запусте́нию не пре́дал еси́.

Ра́дуйся, хра́м тобо́ю созда́нный до ны́не сохрани́вый; ра́дуйся, соблюды́й принесе́нную в руце́ твое́й ве́твь и ка́мень, на не́мже приплы́л еси́ чуде́сне.

Ра́дуйся, име́яй пред собо́ю ико́ны, и́мже покланя́лся еси́ в животе́ твое́мъ; ра́дуйся, возвеща́яй ди́вное прише́ствие твое́ я́вленными чудеса́ми.

Ра́дуйся, воспита́вший в оби́тели твое́й мно́гия подража́тели; ра́дуйся, просвети́вый в не́й уче́нием Христо́вым и́щущих све́та.

Ра́дуйся, привлека́яй к себе́ лю́ди избра́нныя; ра́дуйся, обогаща́яй оби́тель твою́ от царе́й и святи́телей.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 11

Пе́ние благода́рственное Христу́ Бо́гу, тя́, о́тче Анто́ние, прославля́юще, правосла́внии прино́сят, я́ко мно́гих чуде́с творе́ц ты́ яви́лся еси́: слепы́я просвеща́я, немощны́я исцеля́я, больны́я врачу́я, бе́сныя от бесо́в свобожда́я, толи́ко си́льне, я́ко и не у́ приведе́нным к тебе́ бы́вшим бе́сным, еще́ на пути́ де́мони от ни́х отбега́ху, и ктому́ не возвраща́хуся, боя́щеся в тебе́ си́лы Бо́жия, ю́же вы́ну в небесе́х прославля́я, вопие́ши Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 11

Светоза́рное свети́ло, благода́тию Христа́ Бо́га просвеща́ющее Новгоро́дския страны́, зри́м тя́, богому́дре о́тче Анто́ние: с а́нгелы бо предстоя́ престо́лу Бо́жию, ра́дости преве́лия испо́лнен еси́, и Боже́ственными луча́ми Трисо́лнечнаго Све́та осиява́емь, озаря́еши ве́рных, вопию́щих ти́ такова́я:

Ра́дуйся, возше́дый на го́ру превысо́ку доброде́телей Боже́ственныхъ; ра́дуйся, я́ко от тоя́ удо́бь возше́л еси́ на го́ру небе́сную.

Ра́дуйся, я́ко от оби́тели земны́я в оби́тель небе́сную водвори́лся еси́; ра́дуйся, я́ко та́мо предстоя́ Царю́ Небе́сному, о все́х на́с к Нему́ те́пле хода́тайствуеши.

Ра́дуйся, я́ко отше́д от на́с душе́ю, на́м мо́щи твоя́ оста́вил еси́; ра́дуйся, я́ко мо́щи твоя́ исцеля́ют вся́кия ско́рби и боле́зни.

Ра́дуйся, я́ко моще́й твои́х де́мони трепе́щутъ; ра́дуйся, я́ко мо́щи твоя́ кому́ждо в печа́лех быва́ют утеше́ние.

Ра́дуйся, я́ко Го́спода Іису́са о все́х чту́щих па́мять твою́ умилостивля́еши; ра́дуйся, я́ко и Преблагослове́нную Ма́терь Его́ хода́тайствовати о на́с, гре́шных, преклоня́еши.

Ра́дуйся, я́ко Импера́тору на́шему на сопроти́вных побе́ду да́рствуеши; ра́дуйся, я́ко все́м правове́рным вся́кое проше́ние на по́льзу исполня́еши.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 12

Благода́ть свы́ше ти́ да́нную позна́вше, благогове́йно обстоя́ще святу́ю ра́ку твою́, о́тче на́ш Анто́ние, тебе́ на́шего ми́лостиваго отца́ приле́жно про́сим: проле́й ны́не те́плую твою́ моли́тву о на́с, гре́шных, ко Го́споду, я́ко да спасе́т и поми́лует Импера́тора на́шего [и́мярекъ] и ве́сь Августе́йший До́м Его́, ца́рство Его́ да разшири́т и укрепи́т, Це́рковь Свою́ святу́ю от ра́спрей и раско́лов незы́блему сохрани́т, и вся́ правосла́вныя христиа́ны в ми́ре и благоде́нствии соблюде́тъ. Чесого́ твои́ми моли́твами ожида́юще от Царя́ Небе́снаго, вопие́м Ему́: Аллилу́ия.

И́кос 12

Пою́ще твое́ к Бо́гу отше́ствие, преподо́бне о́тче Анто́ние, почита́ем свяще́нную па́мять твою́, велича́ем ре́вность по ве́ре, хва́лим долготерпе́ние, сла́вим незло́бие и ублажа́ем кончи́ну твою́: на сме́ртном бо одре́ возлежа́, жела́нием возжела́л еси́ облещи́ся в вели́кий а́нгельский о́браз и с а́нгелами ны́не лику́еши. Те́мже моля́щеся усе́рдно, о е́же сподо́битися и на́м неосужде́нно предста́ти на стра́шное суди́ще Христо́во, взыва́ем ти́:

Ра́дуйся, у престо́ла Бо́жия те́плый о на́с предста́телю; ра́дуйся, просла́вивый Бо́га в телеси́ и в душе́ свое́й.

Ра́дуйся, добропобе́дный во́ине Царя́ Небе́снаго; ра́дуйся, вождю́ прему́дрый ра́тующих проти́ву си́л а́довыхъ.

Ра́дуйся, я́ко с горя́щим свети́льником возше́л еси́ в ра́дость Христа́; ра́дуйся, я́ко от Него́ благода́ть исцеле́ний прия́л еси́.

Ра́дуйся, я́ко благоволе́нием Пресвяты́я Богоро́дицы возвели́чен еси́; ра́дуйся, я́ко во све́тлостех святы́х пребыва́еши.

Ра́дуйся, я́ко с проро́ки и а́нгелы ликовству́еши; ра́дуйся, я́ко со святи́тели и му́ченики просла́влен еси́.

Ра́дуйся, я́ко с преподо́бными и пра́ведными весели́шися; ра́дуйся, я́ко со все́ми избра́нными Бо́жиими при́сно торжеству́еши.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 13

О, вели́кий и пречу́дный преподо́бне о́тче на́ш Анто́ние! Приими́ сие́ ма́лое моле́ние на́ше, и благоприя́тным твои́м хода́тайством умоли́ ми́лостиваго Бо́га, да сохрани́т Импера́тора и все́ во́инство, да умудри́т па́стырей Правосла́вныя Це́ркви, да изба́вит все́х на́с от враго́в ви́димых и неви́димых, от вся́кия напа́сти и ско́рби, от напра́сныя сме́рти и бу́дущия му́ки, да сподо́бит с тобо́ю и со все́ми святы́ми во ве́ки воспева́ти Бо́гу, Спаси́телю на́шему: Аллилу́ия.

[Се́й конда́к глаго́лется три́жды.]
[Далее повторяем 1‑е икос и кондак:]

И́кос 1

Ангельски на земли́ пожи́в, богому́дре Анто́ние, по́двигом до́брым подвиза́лся еси́: кре́ст бо на ра́мена взе́м, Влады́це Христу́ после́довал еси́. Ны́не же предстоя́ престо́лу сла́вы, моли́ся о на́с, почита́ющих тя́ и зову́щих тебе́ си́це:

Ра́дуйся, я́ко чистото́ю и святы́нею а́нгелом уподо́бился еси́; ра́дуйся, я́ко посто́м и бде́нием безстра́стия дости́гл еси́.

Ра́дуйся, свети́льниче Боже́ственнаго све́та; ра́дуйся, моли́тв благово́нное кади́ло.

Ра́дуйся, ве́рных нело́жное утвержде́ние; ра́дуйся, неве́рных богому́дренное обличе́ние.

Ра́дуйся, христиа́н благооти́шное приста́нище; ра́дуйся, благоче́стия стено́ необори́мая.

Ра́дуйся, кре́пкое корми́ло Це́ркве Христо́вы; ра́дуйся, непоколеби́мый сто́лпе Правосла́вия.

Ра́дуйся, апо́стольских преда́ний ве́рный блюсти́телю; ра́дуйся, пра́вил седми́ Вселе́нских собо́ров храни́телю.

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Конда́к 1

Избра́нный чудотво́рче и изря́дный уго́дниче Христо́в, ско́рый помо́щниче и моли́твенниче о душа́х на́ших, преподо́бне о́тче Анто́ние, пе́сньми восхваля́ем тя́, засту́пника на́шего. Ты́ же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких на́с бе́д свободи́, любо́вию тебе́ зову́щих:

Ра́дуйся, Анто́ние, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.

Моли́тва преподо́бному Анто́нию Ри́млянину

Па́стырю предо́брый и наста́вниче на́ш, преподо́бне о́тче Анто́ние! Ты́ бо во пло́ти еще́ сы́й, Боже́ственным манове́нием управля́емь, ве́тхий Ри́м, оте́чество твое́, и ро́д тво́й оста́вил еси́, и отту́ду чуде́сным по вода́м на ка́мени, я́ко на ле́гцем корабли́, прише́ствием твои́м се́мо освяти́л еси́ гра́д се́й, и в не́м хра́м Бо́жией Ма́тери воздви́гл еси́, труды́ же и по́двиги твои́ми просвети́л еси́ оби́тель сию́, (ея́же и основа́ние тобо́ю бы́сть,) умно́жил еси́ в не́й ча́да твоя́, о́бразом до́брых де́л и уче́нием наставля́яй и́х: те́м и нетле́нием моще́й твои́х и чуде́с сия́нием просла́ви тя́ Бо́г, Ему́же безпло́тен со безпло́тными предстоя́ ра́дуешися, и, ра́дуяся, о притека́ющих к чудотво́рней ра́це твое́й, и мо́щи твоя́ усты́ и се́рдцем лобыза́ющих мо́лишися. Ты́ и ны́не, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Влады́це Христу́, бу́ди моли́твенник и хода́тай о предстоя́щих си́х рабе́х твои́х, честны́м твои́м моще́м кла́няющихся, и прося́щих от тебе́ ми́лостиваго заступле́ния. Ей, мо́лим тя́, слуго́ Христо́в и уго́дниче, главы́ и сердца́ на́ша преклоня́юще тебе́, не пре́зри убо́гаго сего́ моле́ния на́шего, но при́зри на ны́ ми́лостивно, коего́ждо потре́бу исполня́я: боля́щим здра́вие, путеше́ствующим в пути́ благопоспе́шество, пла́вающим ско́рое и безбе́дное пла́вание да́руя; оби́тель же сию́ от вся́ких бе́д, внеза́пно находя́щих, сохрани́, и в не́й живу́щих и тружда́ющихся, ку́пно же и и́м благоде́ющих, от вся́ких напа́стей свободи́; да вси́ твои́ми моли́твами на земли́ богоуго́дно поживе́м, и небе́снаго Ца́рствия насле́дники бу́дем, досто́йны славосло́вити Всесвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, в безконе́чныя ве́ки. Ами́нь.

Канон преподобному Антонию Римлянину, Новгородскому

Минея, 3 Августа, Кано́н преподо́бнаго

Глас 2

Песнь 1
Ирмос: Грядите, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему люди,/ я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,/ я́ко просла́вися.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

А́гнче незло́бивый, отве́рзи ми устне́ недосто́йнии,/ язы́к мой уясни́, и се́рдце мое́ просвети́,/ и ум мой озари́ све́том Твоего́ Богоразу́мия,/ да возмогу́ воспева́ти па́мять преподо́бнаго Анто́ния,/ его́же на земли́ удиви́л еси́.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Мно́гим милосе́рдием и щедро́тами,/ Соде́телю тва́ри и веко́в Тво́рче, моле́бное пе́ние приими́,/ и проще́ние на́ших согреше́ний да́руй/ Твоего́ уго́дника преподо́бнаго Анто́ния моле́нием,/ и тишину́ се́рдцу моему́.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Све́тлое и богоуго́дное житие́ твое́, я́ко свет, вои́стинну на земли́ пока́зася,/ Боже́ственную бо ви́дети све́тлость, Анто́ние, сподо́бился еси́./ Те́мже и, ви́димая вся оста́вив, Непостижи́маго зре́ти сподо́бился еси́.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Мои́х прегреше́ний, Влады́чице, плени́цу расто́ргни,/ Твоего́ Сы́на и Го́спода моля́щи,/ и томя́щий мя грех, Присноде́во, низложи́,/ я́ко да воспева́ю Тя всегда́, Всенепоро́чная, Тобо́ю спаса́емь.

Песнь 3

Ирмос: На ка́мени мя ве́ры утверди́в,/ разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́,/ возвесели́ бо ся дух мой, внегда́ пе́ти:/ несть свят, я́коже Бог наш,/ и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Жезло́м доброде́телей стра́стное мо́ре пресе́к/ и го́рдаго врага́, я́коже друга́го фарао́на, моли́твою твое́ю погрузи́в,/ избра́нное твое́ ста́до но́ваго Изра́иля невре́дно соблюди́, Анто́ние преподо́бне.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Возлюби́л еси́, блаже́нне, всено́щное бде́ние,/ и моли́тву непреста́нну, и любо́вь нелицеме́рну,/ си́ми очища́я ум твой, ду́шу же просвеща́я, те́ло твое́ смиря́л еси́/ и ко дневны́м трудо́м благопоко́рно устроя́л еси́.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Храм тя, вси ве́рнии, Ду́ха Пресвята́го ве́мы,/ храм боголе́пен Бо́жии Ма́тери воздви́гл еси́, и огра́ду ве́лию устро́ил еси́,/ и мона́хов мно́жества совокупи́л еси́,/ в не́мже ны́не всяк неду́г моли́твами твои́ми отгоня́ется.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Во ины́х жена́х ма́ти, донде́же де́ва, не позна́ся,/ ни ма́ти по рождестве́ де́вствовати сподо́бися,/ на Тебе́ же, Девома́ти, обоя́ устро́ишася./ Тем весе́лием ду́ха воспева́ю:/ несть непоро́чны, па́че Тебе́, Влады́чице.

Седален, глас 8

А́нгельски на земли́ пожи́в, Богому́дре Анто́ние,/ ли́ком по́стническим счи́слился еси́:/ Крест бо на ра́мена твоя́ взем, после́довал еси́ Влады́це Христу́,/ и стра́сти душетле́нныя воздержа́нием, преподо́бне, увяди́л еси́,/ и был еси́ духо́вно прия́телище и сосу́д чи́ст Го́сподеви./ Те́мже вопие́м ти:/ моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти/ пра́зднующим любо́вию пречестну́ю и святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́ста Творцу́,/ я́ко Неискусобра́чная Ма́ти Изба́вителя,/ прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая,/ беззако́нию мя су́ща скве́рное оби́телище и бесо́м игра́лище в ра́зуме бы́вша,/ потщи́ся от тех злоде́йства мя изба́вити/ и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная Нетле́нная,/ отжени́ о́блак страсте́й и вы́шняго прича́стия сподо́би/ и све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Песнь 4

Ирмос:

Прише́л еси́ от Де́вы, не хода́тай, ни А́нгел,/ но Сам, Го́споди, вопло́щся,/ и спасл еси́ всего́ мя, челове́ка./ Тем зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Умертви́в себе́ ми́рови, жизнь равноа́нгельну на земли́ пожи́л еси́, пресла́вне,/ и, я́ко дар освяще́н, Влады́це, Анто́ние, твою́ ду́шу чи́сту предста́вил еси́,/ и Боже́ственнаго Ца́рствия досто́йно, о́тче, получи́л еси́.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Ве́трилом, о́тче, воздержа́ния окриля́емь, стра́стныя тьмы отбежа́в/ и к безстра́стия путе́м наставля́емь, к Све́ту невече́рнему́ восте́кл еси́/ и, от сего́ озари́вся, нетле́ния бога́тство насле́довал еси́, Анто́ние преподо́бне.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Вели́кий Но́вград ны́не весе́лием, о́тче, красу́ется,/ име́я мо́щи твоя́ в себе́, преподо́бне Анто́ние,/ ученицы́ же твои́, твоему́ житию́ ревну́юще,/ о твое́й па́мяти ра́дующеся, Го́сподеви пою́т:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: И́стинную Тя сень свиде́тельствоваша многоразли́чными о́бразы,/ я́ве показу́юще воплоще́ннаго из Тебе́ Еди́наго от Тро́ицы, Пречи́стая,/ неизме́нно, Богома́ти Чи́стая, и мир обно́вльша.

Песнь 5

Ирмос: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди,/ во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас:/ ра́зве бо Тебе́ ино́го Бо́га не зна́ем.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Возше́д на высоту́ доброде́телей, до́лу влеку́щия стра́сти оплева́л еси́,/ сла́дость показу́я спасе́ния,/ о́тче преподо́бне Анто́ние, ста́ду твоему́ проси́ грехо́в проще́ния.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Место проше́ния, о́тче, со тща́нием исполня́я,/ храм боголе́пен Бо́жия Ма́тере воздви́гл еси́,/ в не́мже ны́не пра́здничною ра́достию мона́хов мно́жества веселя́тся,/ па́мять твою́ прославля́юще.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Не забу́ди ста́да твоего́, е́же, му́дре, собра́л еси́/ и в жи́зни сей упасл еси́ благоче́стно,/ и ны́не потщи́ся, о́тче наш Анто́ние, да привлече́ши во огра́ду Небе́сную.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Упра́ви ум мой, Влады́чице, тружда́ющийся в пучи́не скорбе́й/ и потопля́емый наше́ствием тлетво́рных страсте́й./ Спаси́ к Тебе́ прибега́ющаго,/ ины́я бо по́мощи, Чи́стая, ра́зве Тебе́, не зна́ем.

Песнь 6

Ирмос: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

От земны́х к Небе́сным оби́телем пресла́вно возше́л еси́, Богому́дре Анто́ние,/ и та́мо зре́ти неизрече́нных сподо́бился еси́,/ и́хже о́ко не ви́де, и у́хо не слы́ша, и на се́рдце челове́ку не взы́де,/ и́же угото́ва Бог лю́бящим его́.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Дрема́ния очи́ма твои́ма отню́д не дал еси́, к Бо́гу все твое́ жела́ние впери́в/ и тому́ невозвра́тно от души́ после́довав,/ нощь жития́ непреткнове́нно преми́нул еси́,/ виде́нии Боже́ственными окормля́емь, блаже́нне Анто́ние,/ в Боже́ственную жизнь всели́лся еси́.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Вели́каго святи́теля Ники́ты, блаже́нне Анто́ние, благослове́ния сподо́бився,/ духо́внаго нака́зания поуче́ние от него́ восприя́л еси́,/ бу́рею бо греха́ не погрузи́лся еси́, и в ти́хо приста́нище дости́гл еси́ Небе́снаго Ца́рствия,/ и та́мо я́сне наслажда́ешися Боже́ственнаго виде́ния.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Обетша́вшия ны го́рьким дре́ва пре́жде вкуше́нием/ и па́дшияся поползе́нием, Пречи́стая, обнови́ла еси́,/ Зижди́теля ро́ждши, Сло́во Ипоста́сное, Де́во Ма́ти Влады́чице.

Кондак, глас 8

Ри́мское воспита́ние, Вели́кому же Нову́гра́ду благода́тное процвете́ние,/ мно́гими бо труды́ и по́двиги в нем Бо́гу угоди́л еси́./ Сего́ ра́ди чуде́с дарова́ний от Него́ сподо́бился еси́,/ и те́ло твое́ мно́гими ле́ты соблюде́ нетле́нно./ Мы же, сие́ лобыза́юще, ра́достно от души́ вопие́м ти:/ ра́дуйся, о́тче Анто́ние.

Икос

Ка́ко возмогу́ исчести́ премно́гая твоя́ чудеса́?/ Или́ ка́ко изрещи́ жесто́кое твое́ житие́?/ Не и́мам бо се́рдца чи́ста, я́ко сие́ сра́мными дея́ньми оскверни́х/ и ду́шу мою́ лука́выми по́мыслы осмради́х./ Но оба́че дерза́ю воспева́ти, а́ще ты ми пода́си сло́во, недосто́йному твоему́ рабу́,/ ты бо земны́й А́нгел и Небе́сный челове́к во пло́ти обре́лся еси́, преподо́бне./ На земли́ бо о тле́нных небре́гл еси́/ и Христу́ от души́ после́довал еси́/ боле́зньми, и труды́, и зе́льным воздержа́нием, и злострада́нием, и на земли́ лега́нием./ Посто́м, и бде́нием, и моли́твами о́браз был еси́ твои́м ученико́м/ и сего́ ра́ди сосу́д чист и оби́тель Ду́ха Пресвята́го яви́лся еси́./ Тем тя чтим, ра́дуйся, о́тче Анто́ние.

Песнь 7

Ирмос: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му,/ трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния,/ посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

От гра́да и оте́че́ства твоего́ пресе́льник был еси́,/ к Бо́гу ру́це простира́я, спасе́ние обре́т;/ вода́м же послужи́вшим Тебе́ Бо́жиим манове́нием, Вели́каго Нова́гра́да дости́гл еси́,/ иде́же бя́ше уго́дно Влады́це./ Ему́же ны́не ра́достно пое́ши:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Вели́каго Нова́гра́да архиере́я, и христолюби́вых люде́й,/ и мона́хов мно́жества ра́дости испо́лнил еси́ и духо́внаго весе́лия/ твои́м ди́вным и чрезъесте́ственным прехожде́нием:/ на ка́мени бо, я́ко на корабли́, прише́л еси́, Спу́тника, о́тче, Христа́ обре́т./ К Нему́же ны́не ра́достно зове́ши:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Лику́ют собра́ния мона́шествующих/ и веселя́тся наро́дов мно́жества Вели́каго Нова́гра́да/ в честне́м преставле́нии Анто́ния всеблаже́ннаго,/ моле́бный соверша́юще пра́здник, ра́достно от души́ вопию́т:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Пещь проо́бразова́шеТвое́ рождество́, Всенепоро́чная:/ о́троки бо не опали́, я́коже ложесна́ Твоя́, огнь непостоя́нный./ Те́мже мо́лим Тя: огня́ ве́чнаго изба́ви рабы́ Твоя́.

Песнь 8

Ирмос: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго/ и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га,/ по́йте, дела, я́ко Го́спода,/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Авраа́мский стяжа́в нрав, прему́дре,/ от страны́ Ри́мския пресе́льник был еси́ Вели́каго Нова́гра́да/ и та́мо Бо́га узре́л еси́, обещава́юща Тебе́ воздая́ние бога́тно./ Тем, весели́ся, усе́рдно Христу́ вопие́ши:/ благослови́те, вся дела́, Го́спода и превозноси́те его́ во ве́ки.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

На земли́ пожи́в, я́ко А́нгел, с пло́тию, я́ко безпло́тен,/ безпло́тныя враги́ под но́ги покори́л еси́,/ чистоту́ стяжа́л еси́ посто́м, и бде́нием, и моли́твами./ Те́мже со А́нгелы на Небесе́х све́тло ликуя, Христу́ вопие́ши:/ благослови́те, вся, Го́спода и превозноси́те его́ во ве́ки.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Рим оте́чество твое́ пропове́дует, преподо́бне,/ Вели́кий же Но́вгра́д хва́лится тобо́ю, прие́м от Го́спода сокро́вище некра́домое:/ помо́щника бо вели́каго, блаже́нне Анто́ние, тя восприе́м,/ с ли́ки мона́шескими ны́не весели́тся./ Те́мже, па́мять твою́ пра́зднующе, ра́достно вопие́м:/ благослови́те, вся дела́, Го́спода и превозноси́те его́ во ве́ки.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Вели́кому та́инству рождества́ Твоего́ кто не удиви́тся, Богоро́дице?/ Или́ кий язы́к земны́й или́ ум безпло́тных изрещи́ возмо́жет?/ Па́че бо естества́ и смы́сла, Богоро́дице, Зижди́теля роди́ла еси́.

Песнь 9

Ирмос: От Бо́га Бо́га Сло́ва,/ неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма,/ я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те,/ от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося нас ра́ди,/ ве́рнии, еди́ному́дренно пе́сньми велича́ем.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Всегда́ к ра́це моще́й твои́х приступа́юще, любе́зно целу́ем и от души́ вопие́м:/ о́тче преподо́бне Анто́ние, моли́ся приле́жно Христу́ Бо́гу за град и лю́ди,/ скорбь нашу на ра́дость премени́ти и грехо́в проще́ние испроси́ти,/ да тя непреста́нно велича́ем.

Припев: Преподо́бне о́тче Анто́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Вели́кому Анто́нию тезоимени́т был еси́, блаже́нне Анто́ние,/ и того́ житию́ подража́л еси́, равноа́нгельно во оби́тели Пресвять́ія Богоро́дицы пожи́л еси́,/ те́мже и ра́вну по́честь от Бо́га сподо́бился еси́ прия́ти,/ с ни́мже ны́не на Небесе́х весели́шися./ И нас помина́й, пра́зднующих па́мять твою́,/ да тя непреста́нно велича́ем.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Ны́не на Тебе́ чу́до ве́лие ви́дится и у́жаса испо́лнено:/ ка́ко погребе́но вои́стинну мно́го лет соблюде́ся невреди́мо, преподо́бне Анто́ние,/ твое́ многотру́дное те́ло, во гро́бе лежа́щее Бо́жиим мановением?/ Я́коже Сам весть, сла́вящия его́ прославля́ет.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Богородичен: Исцели́ла еси́ сокруше́ние, Всенепоро́чная, и ве́тхое страда́ние земны́х,/ Бо́га ро́ждши, Царя́ Христа́, поне́сшаго пло́тию неду́ги на́ша./ Те́мже Тя, вси ро́ди, Де́во Влады́чице, ублажа́юще, Богоневе́сто, велича́ем.

Светилен

Христо́ву ны́не престо́лу предстоя́, преподо́бне,/ с Богома́терию, Пречи́стою Де́вою, моля́ся не преста́й/ побе́ды на ва́рвары христолюби́вому во́инству на́шему дарова́ти,/ и душе́вное спасе́ние, и ми́ру смире́ние, Анто́ние Богому́дре.


Ссылка на статью "Антоний, преподобный, Римлянин"

Ссылки на статьи той же тематики ...

  • - Антоний Леохновский, преподобный
  • - Антоний Краснохолмский, преподобный
  • - Авраамий, преподобный, игумен Палеостровскаго Рождественского монастыря
  • - Веселовский Антоний Андреевич, генерал-лейтенант
  • - Пахомий, преподобный Нерехтский
  • - Авраамий, преподобный, Чухломский
  • - Димитрий, преподобный
  • - Черковский Антоний


  • Название статьи: Антоний, преподобный, Римлянин



    Дата написания статьи:  {date=d-m-Y}

    Статьи, использованные при написании этой статьи:   Архимандрит Макарий, «Археологическое описание Новгородских древностей». – Филарет, «Русские святые», т. II, под 3-м августа, стр. 10–20. – «Словарь исторический о святых», 26-27. – «Святая Русь», стр. 41. – «Источники русской агиографии», стр. 48-51.

    Источник изображений:ГИМ; «Новгород.ру»
     

    ВАЖНО: При перепечатывании или цитировании статьи, ссылка на сайт обязательна !
    html-ссылка на публикацию
    BB-ссылка на публикацию
    Прямая ссылка на публикацию
    Информация
    Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.
    Поиск по материалам сайта ...
    Общероссийской общественно-государственной организации «Российское военно-историческое общество»
    Проголосуй за Рейтинг Военных Сайтов!
    Сайт Международного благотворительного фонда имени генерала А.П. Кутепова
    Книга Памяти Украины
    Музей-заповедник Бородинское поле — мемориал двух Отечественных войн, старейший в мире музей из созданных на полях сражений...
    Top.Mail.Ru